Straatbeeld van Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van MilouLommelen - WaarBenJij.nu Straatbeeld van Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van MilouLommelen - WaarBenJij.nu

Straatbeeld van Ghana

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg

08 December 2015 | Ghana, Kumasi

Ik heb al lang niets meer geschreven en ik besef dat dat is omdat ik me ondertussen hier alweer echt thuis voel :) en dus niet meer zoveel meemaak wat in mijn ogen noemenswaardig is :P Maar als ik er dan even een paar seconden bij stil sta dan besef ik weer dat Ghana zooo anders is dan sowieso Nederland maar ook echt elk ander land wat ik ooit bezocht heb! Dus hier een aantal dingetjes om jullie een beetje een beeld te geven van Ghana :D

Zoals jullie weten is er niet overal stromend water in Ghana, het is nu zo dat als je genoeg geld hebt, dan kun je gewoon pijpleidingen leggen naar je huis en dan heb je dus stromend water. Dat hebben dus een aantal mensen in Domeabra en dan doen ze gewoon ook kraan buiten het huis maken waar de mensen uit de buurt hun water kunnen komen fetchen. To fetch water: Met een emmer op je hoofd naar een kraan lopen, die daar vullen en dan terug naar je huis waar grote tonnen staan die je dan kunt vullen. Afhankelijk van hoeveel mensen er in huis wonen en hoeveel mensen er fetchen maar je moet toch minimaal wel 3 x lopen! En dan betaal je gewoon per emmer die je vult, superhandig. Vooral ook omdat dit heeel veel tijd bespaard. Nu moet bijna iedereen in Domeabra (dorpje waar ik woon) maar max 200m lopen om water te halen. Op sommige plekken is dit dus echt veeel verder, ik sprak laatst met een jongen die voor elke emmer water 40min moest lopen!
Dit water is niet echt drinkwater (voor ons niet) maar het wordt wel gedronken door sommige mensen. Over het algemeen drinken mensen 'sachet water'. Dit zijn doorzichtigte vierkante zakjes gevuld met 0,5liter water. Daar bijt je gewoon een klein hoekje vanaf en dan spuit je dat zakje zo leeg in je mond. Superhandig eigenlijk, alleen niet heel handig om te bewaren want je kan t natuurlijk niet even in je tas doen ofzo. Het water wordt drinkbaar gemaakt door purifying tabs of druppels ofzo dus als het goed koud is proef je dat niet (Ofja ik proef het nu niet meer) maar als het niet goed koud is dan proef je soms wel echt zo een chemische smaak, niet echt lekker maar ach alles went ;)

Deze water sachets en eigenlijk alles wat je je kunt bedenken, en dan nog heeeel veel dingen die je je nooit zou bedenken die worden hier op straat verkocht vanuit een bak/mand/kom/plank die gedragen wordt op het hoofd van voornamelijk vrouwen. Alles wat wij in onze armen zouden dragen, dragen de mensen hier op hun hoofd. Van een grote pan met 50l water, tot een grote bak met ijsjes, tot een stapel brandhout tot een mand vol met keukengerei. Vaak is dit zo zwaar dat de dragers dit niet zelf op en af hun hoofd kunnen tillen en dus moet er iemand die er dan op dat moment in de buurt is even helpen. Maar dit dragen ze dus wel op hun hoofd, voor soms kilometers op een dag!

Zoals wij winkels hebben, bestaat dat hier in Ghana wel maar dat is maar een heel klein deel. De meerderheid van spullen wordt hier op straat verkocht. Je kunt hier overal gewoon op de grond je spullen neerleggen en verkopen of je zet een tafel neer en verkoopt vanaf daar of je doet alles in een mand/bak en gaat gewoon rondlopen om te verkopen! :D
Zo hebben ze hier ook het prachtige concept dat bij elk groot kruispunt waar auto’s en trotro’s enzo dus een tijdje stilstaan, een hele stoet mensen vanallerlei dingen aan het raam komen verkopen. Prachtig is dat! :D van sachet water tot hele broden, tot blikjes vis, tot zakjes met plantainchips tot beltegoed en telefoonopladers en echt nog heeel veel meer! Beste uitvinding ooit! :D
Het verkeer is hier net zoals in veel grote steden een ramp dus terwijl je in de snikhete zon in de trotro zit kun je lekker even een ijsje eten of terwijl je op weg naar huis bent in de avondspits kun je bijna alle ingredienten kopen om bij thuiskomst een avondmaal in elkaar te flansen :P
Ooh en alles wat wij in de zak van max doen dat kan ik hier gewoon weer terugkopen op de straten! :D Ik heb hier nog geen winkel met nieuwe kleren gezien. Het is of tweedehands van de straat óf stof kopen en dan iets laten maken bij de tailor. Natuurlijk heb ik al een aantal kledingstukken laten maken! Ik houuu van de afrikaanse printjes! :D

Ooh er lopen hier oooveral kippen (heeel vaak met kuikentjes) en geiten rond. Ofja overal in de dorpen en in de buitenwijken. Alleen niet in de stad want daar word je als mens soms al bijna platgedrukt. En echt oooveral zitten hagedissen en superdikke mieren en ik heb ook al een aantal slangen gezien! Die zien er elke keer uit als babyslangen dus ik ben nooit echt bang maar alle Ghanezen beginnen ze altijd meteen af te maken want ze zijn schijnbaar supergiftig en worden gewoon niet groter dan dat.

Ooh en weetje wat je pas echt oooveral ziet; kinderen! Overal lopen en spelen hier kinderen zonder dat een moeder, vader of oppas panisch erachteraan rent dat ze voorzichtig moeten zijn :D Heerlijk vind ik dat! Ik maak elke dag nieuwe vriendjes en vriendinnetjes :D Ik wordt door sommige buurtkinderen zelfs aangevlogen als ik aan kom lopen <3 te cute! Ooh en die kinderen, die kunnen dansen! Is echt te prachtig. Uberhaupt als hier ergens muziek aanstaat of aangaat beginnen standaard alle kinderen te dansen en het is ook echt niet raar om als volwassene op te staan en een dansje te doen :D

Ooh ja nog zoveel rare, mooie en tegenstrijdige dingen hier in Ghana! Ik zal snel weer updaten :) Nu nog eventjes werken en dan vanmiddag glitter-tattoo-feest met de buurtkids :D

Groetjes uit het nog steeds snikhete Ghana! xxxx

  • 08 December 2015 - 18:26

    Matthijs En Bieuwke:

    Mooi verhaal,we zijn weer helemaal op de hoogte,ga zo door!De kans dat die afrikaanse stoffen uit helmond komen is bijna 100%.Veel plezier nog daar en hou ons op de hoogte!Gr. M en B.

  • 09 December 2015 - 13:31

    Francois Lommelen:

    Hoi Milou,
    Ben altijd blij als ik weer zo'n reisverslag zie, dan weet ik tenminste dat het weer goed met je gaat. Blijf zo positief en ik hoop weer gauw iets van je te lezen. Hou je goed en vele groetjes.
    Liefs Francois.

  • 10 December 2015 - 11:37

    Daan:

    He chick! Super verhaal weer, het voelt alsof je het zo aan het vertellen bent! Ik ben voor het werk in Portugal en reis nu van Porto naar Lissabon, dus dit is een perfecte besteding van mijn tijd. Wordt er blij van! Vooral dansen met de kindjes klinkt zo leuk:) keep it up!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 20 Feb. 2013
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 11466

Voorgaande reizen:

21 September 2015 - 21 Maart 2016

Stage bij KITA in Kumasi, Ghana

24 September 2014 - 19 Maart 2015

Stage Huancayo Peru

30 April 2014 - 22 Juli 2014

Minor Bangalore

20 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Stage bij SPAK in Kathmandu

Landen bezocht: