Oren schoonmaken, werken en wassen - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van MilouLommelen - WaarBenJij.nu Oren schoonmaken, werken en wassen - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van MilouLommelen - WaarBenJij.nu

Oren schoonmaken, werken en wassen

Blijf op de hoogte en volg

02 Oktober 2015 | Ghana, Kumasi

Mma aha! Goodafternoon!

Hoiii :D Het is vrijdagmiddag, de meeste mensen zijn al naar huis en ik zit te wachten op een meeting met de baas. Dus in plaats van te facebooken zal ik jullie nog wat inzicht geven in mijn Ghanese leventje!

Ik ben ondertussen dus al een dikke week aan het werk en ook hier maak ik vanallerlei leuke dingen mee.
Terwijl ik een serieus gesprek had met een van mijn collega’s, pakt hij het dopje van zijn pen, zo eentje met een pinnetje eraan en gebruikt dit pinnetje vervolgens om uitgebreid zijn oren te gaan schoonmaken. Ik heb keihard mijn best moeten doen om naar zijn verhaal te kunnen luisteren en om hem normaal aan te kijken!
Sowieso is oren schoonmaken hier totaal normaal om gewoon op straat/werk te doen, ik zat een keer in een taxi waar de chauffeur ook wel 10 minuten lang met een wattenstaafje om beurten links en rechts in zijn oren zat te wroeten! Bah!

Verder doen ze hier soms in plaats van een kopje koffie (niet te krijgen hier! :( ) gewoon even een dutje smiddags. Gewoon hop hoofd op je armen op tafel en powernappen maar :D - Dit heb ik nog niet getest maar is zeker een van de gewoontes die ik wel een keer ga testen :D

Maargoed behalve dat er op werk ook cultuur verschillen zijn, wordt er natuurlijk ook gewerkt. Je kunt beginnen tussen 7 en 9 wanneer je wilt, wij beginnen meestal rond 8/8:15. We (elise, 2 andere volunteers en ik) zitten buiten aan een paar tafels met onze laptops. Naast ons kun je naar binnen naar het kantoor. Binnen zitten de baas en de secretaris, de financiele man en elke dag komt er een oude man naar kantoor die gewoon binnen gaat zitten en de hele middag voor zich uit staart.. Ik ben er nog niet achter wat zijn doelof functie is :P Voor de rest lopen er hier de hele dag studenten en docenten in en uit.

Hier heb ik deze week dus veel gezeten om me in te lezen over agro-tourism en ben er gelukkig ook al op uit geweest voor een meeting en een bezoekje aan een agro-tourist site. Nu heb ik mijn project redelijk duidelijk voor mijzelf dus wacht ik nu op een meeting om mijn opdracht even goed af te bakenen met de baas.

Van en naar werk is zo’n 15 tot 20 minuutjes lopen en dat is superleuk :D want ik loop door een klein dorpje. Toen ik de eerste keer door het dorpje liep, kwamen er spontaan kindjes op me af gerend om te knuffelen :D supercute! Nu nog steeds elke dag hoor ik overal 'obruni, obruni’ en worden we overal gegroet :) Ze vinden het dan ook echt fantastisch als we een paar woorden Twi (de lokale taal) spreken en zijn af en toe dus net aapjes die een kunstje kunnen :P

Voor de rest is mijn leven erg beperkt. Ik werk en doe mee aan het familie leven. Wat inhoudt om 6uur opstaan, bucket shower, pap eten (leren eten-ik hou echt niet van pap!) naar werk, smiddags terug, thuis chillen of naar de markt, vroeg avondeten (rond 5/6uur), thuis chillen, tussen 21-22uur slapen. En dat elke dag hetzelfde! Behalve 1x in de week dan is het wasdag. Afgelopen dinsdagochtend gingen Elise en ik leren wassen. Je zet een bak met water en sop neer, ernaast nog een bak met water en sop en daarnaast een emmer met schoon water. vervolgens pak je een krukje en daar ga je op zitten voor de eerste bak. Je begint met de witte en lichte was en werkt zo toe naar donker. In de eerste emmer schrob je je kleren schoon, en ik bedoel dan ook echt schrobben! Ik heb er wonden van op mijn handen :D maar dat komt omdat onze techniek nog niet zo goed is, als het goed is leer ik dat nog :P na keihard en lang schrobben, knijp je het kledingstuk uit en leg je het te weken in de volgende bak. Als je een aantal kledingstukken in de tweede bak hebt verzameld ga je daar nog een keer wassen, dit keer niet meer zo hard schrobben maar nog eens licht nawassen. Dan binnenstebuiten draaien, heel goed uitknijpen en in de emmer water. Daar mag t nog even weken en dan nog een keer supersupergoed uitknijpen en dan uitslaan en ophangen. Wat een werk! Maaar, het was schoon en rook lekker toen ik het savonds van de waslijn haalde :D

Maar na anderhalve week familieleventje gedaan te hebben en 3 Ghanese maaltijden per dag voorgeschoteld te krijgen ga ik dit weekend er lekker tussenuit! Een weekendje naar Accra waar ik vooral mijn tijd ga besteden aan koffie drinken, brood eten en bier drinken :D Ik heb namelijk nog nooit zo lang gedetoxed als hier in Ghana; al sinds ik hier ben geen druppel koffie of alcohol gedronken!

Lieve mensen, een fijn weekend!! xx

  • 02 Oktober 2015 - 21:05

    Danielle:

    Have fun in the city

  • 04 Oktober 2015 - 17:02

    Lisanne:

    Hi Boy!!
    wat een mooie verhalen weer! Geniet ontzettend van de koffie en het bier, ook daar wil ik graag de verhalen over horen ;-)
    Liefs, Lisanne

  • 04 Oktober 2015 - 21:33

    Oma:

    Lekker er even tussen uit je accu weer opladen voor de komende weken
    Kijk al uit naar je volgende verhaal.
    Groeten oma

  • 06 Oktober 2015 - 15:41

    Francois Lommelen:

    Hoi Milou,
    Wat leuk, zo snel een nieuw verhaal. Sta weer met mijn oren te klapperen, van al die verhalen. Jij bent ook van alle markten thuis. Was niks voor mij denk ik, vooral dat wassen, moet er niet aan denken.
    Veel plezier en kijk al met verlangen naar je volgende verhaal. Liefs Francois.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 20 Feb. 2013
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 11464

Voorgaande reizen:

21 September 2015 - 21 Maart 2016

Stage bij KITA in Kumasi, Ghana

24 September 2014 - 19 Maart 2015

Stage Huancayo Peru

30 April 2014 - 22 Juli 2014

Minor Bangalore

20 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Stage bij SPAK in Kathmandu

Landen bezocht: