Malaria en vrienden maken in het ziekenhuis� - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van MilouLommelen - WaarBenJij.nu Malaria en vrienden maken in het ziekenhuis� - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van MilouLommelen - WaarBenJij.nu

Malaria en vrienden maken in het ziekenhuis

Blijf op de hoogte en volg

21 Oktober 2015 | Ghana, Kumasi

Hoiii!
Duurde iets langer dan gepland, maar hier weer een update :)

Na een verschrikkelijke nacht met veel rillen, zweten en pijn en een snelle check of ik koorts had en wat voor symptomen er bij malaria hoorde, vreesde ik al voor het ergste. Zo zwak als een vaatdoek lag ik in bed en probeerde ik de kracht te vinden om naar de dokter te gaan (is 5min lopen hier vandaan) maar na 4uur was dit nog niet gelukt. Dus toen 2 collega’s aan de deur stonden en aanboden me met de auto te brengen was ik superblij, op naar een kliniek hier in het dorpje. Die kliniek bestaat schijnbaar nog niet zo lang want er waren geen andere patienten :P dus deze obruni kreeg de onverdeelde aandacht van het hele personeel! Dit ging natuurlijk zelfs in het ziekenhuis gepaard met huwelijksaanzoeken en foto’s maken! Op moment van inchecken enzo kon ik dit nog niet echt waarderen maargoed ze gingen me goed helpen, bloed afnemen en niet veel later lag ik aan een infuus en heeft er de hele middag iemand bij me gezeten, superlief! Ik bleek inderdaad malaria te hebben en een te laag hemoglobine gehalte (iets met rode bloedplaatjes :P) Dus ik kreeg dat infuus met antibiotica, iets om m’n koorts te verlagen, een spuit in m’n bil en een pakket pillen mee naar huis voor de komende dagen.
Na een ongelukje met het infuus (ik had teveel bewogen ofzo) waardoor ik een een vochtbult op mijn hand had, moest het infuus dus in mijn andere arm. Maar toen heeft dus een iemand wel zeker 40minuten met mijn rechterhand in zijn hand gezeten om die bult weg te masseren en mijn hand te koelen, een ander was een nieuw infuus aant aanbrengen en een meisje was me aant aaien door mijn haar. Zoo een goede zorg krijg je zelfs bij je moeder niet als je ziek bent ;) Dus zo, vol liefdevolle zorg heb ik daar zeker 5uur aan het infuus gelegen en gekletst met het personeel. Natuurlijk hadden we die dag weer dumsor (= light out = een fenomeen wat in Ghana helaas bijna om de dag voorkomt - de overheid sluit de electriciteit gewoon af op random momenten voor soms een paar uur en soms wel 10uur) wat betekende dat ook de hele dag in het ziekenhuis geen electriciteit was, dus geen ventilator en m’n tel was leeg dus geen oplader etc. Natuurlijk kwam het licht terug terwijl ik naar buiten liep ;) Maargoed na dit infuus was inderdaad de koorts weg en voelde ik mij zoo veel beter in vergelijking met de ochtend dat ik dacht dat ik de malaria al had verslagen! :D
Natuurlijk wilden mijn nieuwe vrienden nog even een fotosessie doen en vervolgens werd ik opgehaald om naar huis te gaan. Helaas had het infuus me voor de gek gehouden (ik dacht echt dat ik de dag erna wel weer kon gaan werken) want snachts werd ik weer rillend en zwetend wakker met pijn overal. Dus de dag erna als een vaatdoek in bed gelegen en smiddags eindelijk weer eens begonnen met eten. Gelukkig voelde ik me steeds wat beter en werd ik na nog een lange nacht fit wakker! En aangezien ik bergen met werk had, ben ik meteen weer aan het werk gegaan!
Dus iets minder snel dan ik in eerste instantie dacht, maar toch malaria snel verslagen :D

Toen ik die dag op werk kwam was het helaas weer dumsor, ik had superveel werk dus vroeg of aub de generator aanmocht. (die hebben we wel maar mag bijna nooit aan :P) maar er wist maar 1 persoon hoe dat moest en die was ff (een paar uur) weg. Dus terwijl we zaten te wachten op zijn terugkomst heb ik mijzelf en de buurtkids maar vermaakt door met hen engelse liedjes te zingen en Twi te leren :)
Ondertussen weet ik natuurlijk ook hoe de generator aan moet ;) Nu moet ik alleen nog een kopie van de sleutel fixen! :P

  • 21 Oktober 2015 - 10:50

    Matthijs En Bieuwke:

    Ja Milou je maakt zo nogal eens wat mee in je leven he!Maar gelukkig ben je er weer bovenop!We horen wel wanneer je op 1 van de huwelijksaanzoeken bent ingegaan en wanneer we dan voor de bruiloft moeten langskomen.Groeten Matthijs en Bieuwke.

  • 21 Oktober 2015 - 13:08

    Francois Lommelen:

    Hoi Milou,
    Wat laat je me schrikken met dit verhaal. Ben zo blij dat je weer beter voelt. Ik werd zelfs emotioneel ervan. Die gekke oude oom van je. Zorg alsjeblieft goed voor jezelf. Zo nu houd ik op met zeuren. Ben ook blij dat je daar zo goed amuseert. De foto's zien er hartstikke leuk uit, heb ze bij je oma gezien. Het ga je goed en laat zo snel mogelijk wat van je horen want ik hunker gewoon naar je verhalen.
    Veel liefs van Francois.

  • 21 Oktober 2015 - 18:01

    Daan:

    Wat een verhaal weer hé! Je hebt malaria verslagen in een record tempo volgens mij... Misschien komt het wel door de Spa behandeling die je hebt gekregen in het ziekenhuis, haha! Dat zou je nou niet verwachten bij een Afrikaanse ziekenhuis. Ben erg blij dat het weer goed met je gaat, dat hebben we ook weer gehad. Nu de sleutel van de generator nog;) Geniet ervan daar!

  • 21 Oktober 2015 - 21:18

    Mam:

    Altied leuk, die verhoale van dich. Noa de aesjte schrik leas ich weer de ouwe Milou.
    Welke leedjes hubse trouwens gezonge?

  • 24 Oktober 2015 - 21:42

    O.lommelen:

    Hoi Milou
    Hoop dat je weer helemaal opgeknapt bent Zorg goed voor je zelf
    Dikke knuffel oma Liege

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 20 Feb. 2013
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 11397

Voorgaande reizen:

21 September 2015 - 21 Maart 2016

Stage bij KITA in Kumasi, Ghana

24 September 2014 - 19 Maart 2015

Stage Huancayo Peru

30 April 2014 - 22 Juli 2014

Minor Bangalore

20 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Stage bij SPAK in Kathmandu

Landen bezocht: