Weekendje back to basic in de bergen - Reisverslag uit Huancayo, Peru van MilouLommelen - WaarBenJij.nu Weekendje back to basic in de bergen - Reisverslag uit Huancayo, Peru van MilouLommelen - WaarBenJij.nu

Weekendje back to basic in de bergen

24 Oktober 2014 | Peru, Huancayo

Holaa!

Afgelopen weekend spendeerden we in de bergen. De man van Teresa woont nog steeds in een miniscuul dorpje in de bergen en Sarah, Anna en ik (andere volunteers) hadden het geluk om een weekendje op bezoek te mogen! Het begon al leuk toen bleek dat we met 5 volwassenen en yomi (3 jarige kleindochter van Teresa) plus natuurlijk een chauffeur in een normale taxi gingen :D Gelukkig hield onze chauffeur van doorrijden en was het niet 7 maar 5uur later dat we aankwamen in het prachtige Andamarca. Hier moesten we een tijdje wachten en kregen we meteen de nodige belangstelling. Dit is geen toeristische bestemming dus wij – gringo´s (zoals ze ons hier noemen) waren heeel speciaal. Eindelijk aangekomen in het huis (waar 4jaar geleden nog niet eens licht was!!) konden we onze spullen droppen in een slaapkamer en gingen we naar de keuken. Hiervoor liepen we om het huis heen, door een poort naar de achterkant van het huis waar een buiten-keuken was gebouwd en waar een tafel stond waar Victor (de man van Teresa) een dag eerder speciaal voor ons een overkappinkje gebouwd had. Echt fantastisch was het! De zwartgeblakerde pannen op een open vuur, een plank met wat spullen en een tafel tussen de fruitbomen! :D
Na een heerlijk avondmaal van verse kaas, brood en aardappel wouden we supervroeg gaan slapen want iedereen was kapot. Maar voordat we gingen slapen kregen we natuurlijk een rondleiding. Achterin de tuin staat een hutje waar twee gaten zijn open gelaten tussen de planken en na de uitleg werden we per twee naar binnen gestuurd waar we ´gezellig´ :P met zn tween tegelijk gebruik konden maken van de wc :D Vervolgens werd ons het waterpunt geshowd, dit is een tuinslang aangesloten op een riviertje in de buurt. Dit is het enige waterpunt bij het huis dus dit werd gebruikt om tanden te poetsen – kleren te wassen – water te pakken om te koken – te douchen en ga zo maar door ;)
Wij sliepen met z´n vieren en yomi in twee eenpersoonsbedden waar we met onze slaapzakken in de omgekeerde richting gingen liggen (mijn voeten naast Sarah´s hoofd en andersom). Heerlijk geslapen heb ik totdat ik veeel te vroeg (5:15) wakker werd van ruzieende buren. Waar we eerst dachten dat het ging om victor en teresa bleek het uiteindelijk gelukkig om buren te gaan die we nog niet gezien haden! Dus om 6 uur zaten we aan ons ontbijt: soep, aardappelen en brood. Met een beetje moeite hebben we dit opgegeten – niet omdat ´t vies is maar soep in de ochtend is gewoon niet zo mijn ding ;)
Toen zijn we gaan wandelen naar het huis van de broer van Victor waar ze ook nog land hebben. Wat een prachtige omgeving!! Hier hebben wij de hele dag gekeken hoe victor en zijn broer op het land werkten en gespeeld met yomi :D. Twee stieren, een paar houten balken en veel spierkracht maakten het land klaar om de mais te planten. Het zag er best makkelijk uit dus ik was blij dat ik ook een poging mocht wagen maar na 10meter mocht ik meteen weer stoppen omdat ik in plaats van recht vooruit nogal schuin ging – toch niet zo makkelijk als het eruit ziet dus :P

Toen Yomi moest plassen, ging ik even met haar naar het huis om te vragen waar de wc was. Domme vraag natuurlijk want we zijn in het veld – hier zoek je gewoon een beschut plekje! Zelfs een gat in de grond is hier een luxe. ;)
Toen ik even naar binnen keek in de keuken zag ik dat Teresa en Maria druk bezig waren met de kip te bereiden. Teresa bleek net de kip vermoord te hebben en was nu alle veren aan het plukken. Toen ik even later weer in de buurt kwam zag ik Maria zitten in de buurt van het water waar de kop van de kip voor haar lag en waar ze net bezig was de uitgewanden uit te knijpen :D Na deze twee keren ben ik maar niet meer in de buurt van de keuken gekomen :P
We lunchten gezellig met z´n allen in de keuken waar de kippen, katten, honden en cavia´s vrij rondliepen :D
Smiddags zijn we via een ander pad teruggelopen waar we een rivier moesten oversteken, superleuk :D En savonds hebben we met zn allen een flesje rum soldaat gemaakt en UNO gespeeld.
Op zondag gingen we naar de lokale markt waar het voelde alsof we op een filmset terecht waren gekomen! Iedereen in traditionele kleren en halve varkens op tafels, fantastisch :D
Toen we onze auto voor de terugrit gingen regelen bleek dat 6personen niet genoeg was om terug naar Huancayo te rijden dus moesten we opzoek naar een 7e person. Na een half uur bleek opeens dat besloten was dat een van de dochters van Vicor´s broer (nichtje van Teresa) met haar babietje van 8 maanden mee terug zou gaan. Dus met zn tweeen plus baby op de pasagiersstoel en met zn vieren plus yomi op de achterbank. Tijdens deze rit kwam ik erachter dat dit nichtje pas 23 is en nog een zoontje heeft van twee die voorlopig bij zn oma woont. Zodat zij nu naar Huancayo kon om werk te zoeken. Dit omdat ze pasgeleden verlaten is door haar man. Helaas is dit niet ongewoon in Peru.. Maaar nu hebben wij er dus een suuupercute baby bij in huis :D :D

• 24 Oktober 2014 - 12:13

Francois Lommelen:

Hoi Milou,
    Wat een belevenissen maak jij mee. Hou je goed en nog veel plezier daar. Veel liefs Francois.

• 24 Oktober 2014 - 12:39

Matthijs En Bieuwke:

Jammer dat het zo saai is,maar je redt je wel toch!

• 24 Oktober 2014 - 12:42

Stan Lommelen:

Wat een leuk stuk en wat een prachtige ervaring. Ik moet toch niet zenuwachtig worden van alle opmerkingen en foto's van suupercute kinderen, hè? ;)