Aangekomen in Bangalore - Reisverslag uit Bangalore, India van MilouLommelen - WaarBenJij.nu Aangekomen in Bangalore - Reisverslag uit Bangalore, India van MilouLommelen - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Bangalore

Door: Milou

05 Mei 2014 | India, Bangalore

Zon 4-5-14

Namaskar!

Hier een update over mijn/ons leven in Bangalore! Alles gaat goed! Behalve de hitte ben ik al behoorlijk gewend! We zijn dinsdag vertrokken en woensdag ochtend om 9uur geland in Bangalore. (we is trouwens Jana en ik, Jana is n Deutsche hotelschool studente waar ik mee samenwerk in dit project) We hebben de eerste twee dagen bij Meena gewoond. Meena: is een bijzondere vrouw, zij heeft al meerdere NGO's (non governmental organisation= ontwikkelingsorganisatie) opgestart en werkt nog steeds elke dag keihard om de minder bedeelden in India te helpen. En zoals zij veel dromen heeft, heeft zij ook een droom dat er een restaurant komt wat gerund wordt door mensen met een mentale of fysieke handicap. Denk aan restaurant 'doe gewoon' op de Boschstraat in Maastricht. En daarom zijn wij dus hier! :)

Dus de eerste dagen bij Meena, ik wist natuurlijk niet zo goed wat we moesten verwachten maar ze is echt fantastisch, zo gastvrij! Ze heeft zelfs haar bed afgestaan aan ons en heeft ons overal naartoe gebracht, eten voorgeschoteld etc., heel fijn :) toen zijn we natuurlijk opzoek gegaan naar ons eigen plekje. We hebben gekozen om een kamer te delen en geen fancy appartement enzo omdat we graag geld willen overhouden om in de weekenden leuke tripjes te maken. En omdat we als 2 zeeer blanke dames beter niet met het local vervoer kunnen reizen is dat een stukje duurder dan normaal. Maar dus we gingen kijken naar die kamers, er zijn echt plekken die heel vies en klein en zonder daglicht zijn. Maargoed, wij hebben nu echt n prima kamer, denk zo'n 15 m2 met 2 bedden, een badkamertje met wasbak, wc en een eigen bucket shower (een grote emmer die je vult met water en met een klein emmertje giet je het over jezelf heen) en een kleine ruimte met nog n wasbak die je evt kunt gebruiken als keukentje. Dus, prima voor ons. De real Indian experience noemen we t maar ;)

Verder.. ons project, we werken dus voor Meena maar ook voor Alex, hij werkt bij NGO Maya en daar zijn wij ondergebracht. En ze hebben Ramanan erbij gehaald en dat is wel echt leuk want hij is een Indier die heel veel ervaring heeft met westerse mensen en vrijwel altijd werkt in grote internationale organisaties. Hij is een management coach. En hij is er bijgehaald om onze persoonlijke groei te begeleiden en supermanagers van ons te maken :D
Nou zoals gezegd Meena is een dromer. Zij denkt dat wij in 10 weken 2 trial restaurants kunnen opzetten en vervolgens het echte restaurant te openen :D Dat is natuurlijk wel heel erg optimistisch maar daarom is Alex erbij, hij is wat realistischer. Dus voor nu is ons doel; van het hok op het dak van het kantoor van Maya een echte staf kantine te maken die gerund wordt door mensen met handicaps/down syndroom. Hier is nu een ruimte met wat tafels en een magnetron waar iedereen z'n lunch kan opwarmen en eten. Wat we dus gaan doen is: dat hok ombouwen tot restaurant/kantine, die mensen met handicaps etc. trainen, geld en spullen gesponsord zien te krijgen en vervolgens ook nog het 'restaurant' openen! Wij denken dat dit al heeel ambitieus is voor 10 weken maargoed we zijn in India, hier zijn natuurlijk weinig regels die ons tegenhouden ;)

Verder, had ik India veel viezer en drukker verwacht dus dat valt allemaal reuze mee. Het lijkt enorm op Nepal, vooral het straatbeeld. Mensen dragen dezelfde kleren, de winkeltjes zien er precies hetzelfde uit en het afval ligt er precies zo bij :P Maar natuurlijk zijn er genoeg verschillen! Het is veeel groter, de taxi's hier zijn riksha's en het eten is veeeel pittiger!

Maar dus, alles gaat dus goed hier! Ik ben eigenlijk al helemaal gewend en we beginnen vrienden te worden met de mensen in onze buurt dus dat is leuk! We worden heel regelmatig gevraagd om op de foto te gaan :P en we hebben de belangrijkste bezienswaardigheden in Bangalore (2 tempels, 2 paleizen) al bezocht. Vanaf morgen weer hard werken, lekkere restaurantjes ontdekken en een leuk tripje plannen voor volgend weekend!

xx Milou

• 05 Mei 2014 - 15:38

Mam:

Ha maedje,

Leuk om weer ein versjlaag te laeze! t Klink weer good. En prezies zoa es dich ken gesjreve:)
    t Liek mich ein leuk omgeaving en dr is vas heal veul te zeen. Sjtuur mer ens get fotoos mit.
    Heal veul plezeer
    xxxmam

• 05 Mei 2014 - 16:51

Cromp:

Klinkt allemaal heeel leuk Milli

• 05 Mei 2014 - 21:33

Esmee:

Leuk om te lezen mils! Ben zeer benieuwd wat je daar nog gaat opzetten en nog tegenaan gaan lopen, dus blijf maar vooral verhalen schrijven!
    Fijn dat jullie zo goed zijn opgevangen, en echt respect in welke omstandigheden jij daar leeft! Ik doe t je niet na;-)
    Geniet ervan!!
    Xxxxxx

• 05 Mei 2014 - 21:57

Daan:

Klinkt top Milou! Super leuk om te lezen. Ik zie je al helemaal rondlopen daar met een big smile! Geniet ervan!

• 06 Mei 2014 - 09:27

Daniella:

Hallo Milou!
    Wat een heerlijk verhaal. Je maakt het toch weer allemaal mooi mee!
    Heel veel plezier!!!
    Groetjes,
    Daniella

• 06 Mei 2014 - 13:42

Fleur:

Leuk Milou! Geniet van deze nieuwe omgeving en heel veel succes met haalbare plannen uitvoeren ;) in ieder geval een prachtig plan om mindere bedeelde indianen kansen te geven! Liefs uit Utrecht,
    Fleur

• 07 Mei 2014 - 13:11

Joelle:

Hi dushi!
    Super leuk om je eerste ervaringen te lezen. Jij gaat het fantastisch ;) hebben! Heel veel succes en plezier. Dikke kus! XX

• 08 Mei 2014 - 12:34

Matthijs En Bieuwke:

Nou meiden doe jullie best jullie hebben nog 9,5 week.SUCCES!

• 08 Mei 2014 - 14:20

Francois Lommelen:

Hoi Milou,
    Zoals gewoonlijk heel leuk om te lezen. Is nog eens educatief voor die oude oom van je. Doe goed je best, veel plezier en gedraag je.(ha,ha,) Veel liefs Francois.