Eten voor de doden en dansen met paarden - Reisverslag uit Huancayo, Peru van MilouLommelen - WaarBenJij.nu Eten voor de doden en dansen met paarden - Reisverslag uit Huancayo, Peru van MilouLommelen - WaarBenJij.nu

Eten voor de doden en dansen met paarden

Blijf op de hoogte en volg

03 November 2014 | Peru, Huancayo

Zondag 2-11

Alweer bijna twee weken voorbij! Tijd gaat zo snel. Behalve het opstarten van mn onderzoek wat moeizaam gaat (zoals verwacht) heb ik natuurlijk ook nog leuke dingen gedaan. Vorig weekend zijn we naar een paardenwedstrijd gaan kijken waar twee van de zonen van Teresa aan meededen (waar we naartoe gingen toen zij allang geweest waren :P maargoed ) toen wij daar waren hebben we La Marinera gezien. Dit is n dans tussen iemand op een paard en iemand op de grond of allebei te paard. Dit was echt leuk om te zien, voornamelijk de twee op het paard was mooi! Die mix paard en op de grond snapte ik niet helemaal :P
Dit weekend hebben we vrijdag Halloween gevierd waar we naar een echte Haloween party zouden gaan waar zelfs op het ticket stond dat er een prijs voor best verklede was. Dus wij helemaal geschminckt en haren getoupeerd etc, komen we het feest binnen, leek dit ten eerste meer op een verjaardag zo klein was het en was er NIEMAND verkleed! Dus de enige gringos en ook nog eens helemaal geschminckt! We zouden ook eens een keertje niet opvallen hier :P Maargoed, wat maakt het ook uit :D We kregen een karaf per persoon van een verschrikkelijk vies drankje wat we natuurlijk op de Peruaanse manier opdronken en dansten een beetje. Dit verschrikkelijk vieze drankje was ook heeeel sterk dus toen wij rond half 11 daar weggingen waren we met zn alle al dronken! :D Toen gingen we nog door naar een disco waar we maarliefst tot half 1 zijn gebleven en toen was iedereen kapot! :P De zaterdag heb ik gebruikt om de heeele dag lekker in bed series te kijken EN mijn supermooie sjaal af te breien! Want jaaa dat wisten jullie nog niet maar ik heb hier leren breien! :D Dit doet namelijk 80% van alle vrouwen hier de hele dag door. Mijn eerste project was een donkergroen sjaal maar Victor vond die zoo mooi dat ik besloot deze aan hem cadeau te doen. Mijn tweede sjaal is suupermooi en lekker warm van 2 kleuren blauw! Deze wol had ik in Andamarca gekocht en er natuurlijk niet bij nagedacht dat 1 bol van elke kleur niet genoeg zou zijn. Dusss wat gebeurde er, iets over de helft van mn sjaal was mn wol op. Na een half uur zoeken kwam ik terecht in de wol winkel – wat een paradijs voor breiende mensen :D en daar vond ik ook nog eens het leukste vrouwtje uit Huancayo! Ze was eerst een beetje nukkig maar na 5 minuten waren we beste vrienden. Ze vond eerst dat ik mn hele sjaal maar moest uithalen en opnieuw moest beginnen zodat ik alles met precies dezelfde wol kon doen maar dat ging natuurlijk niet gebeuren! Toen heeft ze me zeker een kwartier geholpen met mn twee wollen aan elkaar te maken en oprollen. Dit terwijl ze ondertussen andere klanten afrekende en terwijl ik complimentjes kreeg over mn mooie sjaal!! ;) :D

Verder was het dit weekend dag van de doden (dia de los muertos) en dag van de levenden (dia de los vivos). Dag van de levenden niet zoveel van gemerkt maar dag van de doden is een heel interessant en mooi ritueel hier. Ze maken al het lievelingseten van de overledenen klaar en samen met een speciaal brood wat gebakken wordt voor deze dag en nog wat andere lekkernijen naar hun smaak (snoep, chocolade, sigaretten) zetten ze dit op tafel. Dit word aangeboden aan de geesten van de overledenen. Omdat we natuurlijk wel willen weten of deze geesten langskomen om dit heerlijke maal op te eten, strooien ze meel op de grond rondom de hele tafel zodat we de voetstappen van de geesten kunnen ontdekken :) Vervolgens moet eigenlijk de hele familie naar het kerkhof gaan maar dat schoot er geloof ik een beetje bij in vandaag :P En als het goed is, gaat al het eten straks vanuit de tafel zo hoppa de magnetron in zodat wij het dan kunnen opeten! :D

Vanmorgen was ik vroeg wakker en ging ik mee met Teresa naar de markt. Wat we daar allemaal gekocht hebben! Waaw, 7 kilo uien, 6,5 kilo tomaten, 3 kilo selderij, een pompoen van bijna 8 kilo etc, etc, dus op een moment kwam Teresa aan met een plastic doek om deze spullen op haar rug te binden zodat we verder konden en onze tassen opnieuw konden vullen! Natuurlijk ging ik haar dat niet laten dragen dus heeft Teresa mij geholpen dit doek om mijn schouders te hangen en heb ik als een echte Peruaanse door de markt gelopen met een heleboel kilo aan groenten op mijn rug. Dit leverede erg veel lachende gezichten en goedkeurende knikjes op :D Een man kwam zelfs na me toe om me te vertellen dat dit de eerste keer in zijn leven was dat hij een Gringa zo zag dragen! Behalve dat dit allemaal erg grappig was, was het ook heeel erg oncomfortabel en zwaar! Maar wel weer makkelijker dragen dan in tassen aan je schouder of hand :) Vanmiddag ben ik met Inez (dochter van Teresa) naar een markt geweest waar we tweedehands babykleren hebben gekocht voor het superschattige babietje Angely :)

Komende week is maar twee dagen werken want ik vertrek dinsdagavond naar Lima om Pieter op te halen! We gaan lekker een paar daagjes chillen in Lima en Paracas (een mooi stadje aan de kust) voordat we op zondag terug gaan naar Huancayo :)

  • 03 November 2014 - 15:45

    Lilian:

    Hee Milou,

    Jij kan zo een boek vol schrijven en dat zou nog veel gelezen worden ook! Zo beeldend, dat ik voor een paar minuten in Peru was beland.
    Heeerlijk zo'n break!

    Geniet ze, groetjes aan Pieter

    Lilian

  • 03 November 2014 - 16:49

    Mam:

    Ha maedje,

    Wat ein leuk vrerhoal (alweer)! en dich aan t breije? Oma zal greutsj op dich zin. maakse ein foto van de sjaal? En ken ich ein besjtelling plaatse? Dasse doa t geduldj veur hubs:-) Kleine maedjes waere groat...

    Hubse waal ein foto loate make mit dae pungel op diene rugk. Wil ich waal ens zeen. En auch dat sjatiige babietje.

    Groetjes en heal veul xxx

    Mam

  • 04 November 2014 - 21:27

    Daan:

    Leuk verhaaltje weer Milou!! Ben benieuwd of je de voetstappen in het meel hebt gezien;) En wat goed dat je al helemaal als een echte Peruaanse leeft! Respect! Heeeel veel plezier met Pieter, super leuk voor jullie. En tot over 8 weken =)!!

  • 07 November 2014 - 13:10

    Francois Lommelen:

    Hoi Milou,
    Zoals gewoonlijk weer een heel leuk verhaal met leuke anekdotes en gebeurtenissen. Je maak wat mee in je leven, die je niet gauw zal vergeten. Werk ze, geniet ervan en heel veel plezier met Pieter.
    Liefs Francois.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 20 Feb. 2013
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 11450

Voorgaande reizen:

21 September 2015 - 21 Maart 2016

Stage bij KITA in Kumasi, Ghana

24 September 2014 - 19 Maart 2015

Stage Huancayo Peru

30 April 2014 - 22 Juli 2014

Minor Bangalore

20 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Stage bij SPAK in Kathmandu

Landen bezocht: