Laatste weken Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van MilouLommelen - WaarBenJij.nu Laatste weken Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van MilouLommelen - WaarBenJij.nu

Laatste weken Nepal

11 Juli 2013 | Nepal, Kathmandu

Namaste!!
Heb dit verhaal op verschillende momenten gemaakt vandaar misschien een beetje raar geschreven soms! :P
Bezoek van mn ouders: Superleuk! Naar Durbar Square geweest, gewandeld door de bergen, lekker gegeten, ’n meditatiedans bekeken, mijn verjaardag gevierd en zelfs met z’n zessen in ‘n taxi (mini suzuki) gezeten! :D Mooi om dit mee te maken met mijn ouders! In die periode is ook Marloes op vakantie gegaan en mocht ik behalve SPAK & beans ook nog de hele school managen! Soms wel erg moeilijk maar een enorme leerzame ervaring!
Pieter is natuurlijk aangekomen op mijn verjaardag en in die laatste tijd in Nepal hebben we ook heel veel leuke dingen al gedaan en veel bezocht. Bijvoorbeeld naar swayambu (monkeytemple), dhakshinkhali en pashupathinath geweest. Bij Pashupathinath hebben we een gids genomen. Dit was echt een enorme meerwaarde, in plaats van het gevoel te hebben dat je een gluurder bent bij een crematie legt hij je uit hoe hindu’s de dood net zo accepteren als het leven en dit gaat dan ook hand in hand. Iedereen mag erbij zijn. Behalve een crematie plek is het namelijk ook gewoon een tempel en een bedevaartsoord. Hordes hindu’s komen hierheen om de goden te aanbidden en dus niet alleen wij ( de westerse toeristen) maar ook gewoon Nepalezen staan toe te kijken naar andermans crematie rituelen. Het ligt aan de heilige rivier en daaraan zijn allemaal verhogingen gebouwd die dienen als crematieplek. Waar ze bij de ene nog volop bezig zijn met de rituelen en vervolgens de crematie ligt een paar meter verderop al een nieuw lijk klaar. Er zijn enorm veel mooie en interessante rituelen maar daar zal ik jullie hier niet verder mee vervelen.  Langs de rivier in grotten wonen ook de sadu’s, dit zijn mannen die al hun bezittingen opgegeven hebben en altijd rondlopen in geel-oranje gewaden/doeken en soms prachtig geschminckt zijn. Zij komen rond van giften van andere mensen en vragen dan ook altijd geld als je een foto van ze maakt. Dus waar aan de ene kant een crematie aan de gang is, er een tweede lijk ligt te wachten zijn een paar meter verder de sadu’s bezig muziek te maken. Ook staan er kinderen in de rivier te zoeken naar muntgeld of gouden tanden van overledenen en zijn aan de overkant van het water allemaal tempels die je kunt aanbidden voor vruchtbaarheid en ondertussen rennen er aapjes rond en lopen er mensen water te verkopen. Heeel anders dan hoe wij omgaan met de dood maar ik vond het wel echt heel erg mooi. De tour eindigde in het bejaardentehuis wat er naast ligt. Hier bestaat er maar 1 van in Nepal en dat is een instelling van de overheid. In principe kom je daar niet terecht want er is altijd wel een familielid wat voor je kan zorgen maar in die paar gevallen dat er echt aangetoond kan worden dat er geen enkel familielid meer is dan kun je dus daar terechtkomen. Heel schattige oude mensjes die er uitzagen of ze het prima naar hun zin hadden daar. Mooi 
Ook zijn we naar Dakshinkhali geweest. Dit is een tempel waar kippen en geitjes geofferd worden om de goden te aanbidden. Voordat je bij de tempel zelf aankomt loop je een stuk langs allemaal kraampjes waar je bloemen rijst etc kunt kopen om te offeren. Dit is normaal, hier kon je dus ook nog een schattig geitje, een kip of haan kopen of je brengt ze van thuis mee. Vervolgens zijn er ellenlange rijen om bij de tempel te komen ( dit omdat we er op zaterdag waren, dit is de enige vrije dag voor Nepalezen). Hier hoefden wij niet in te staan want niet-hindu’s mogen de tempels niet in. Dus wij konden alles vanaf de zijlijn bekijken maar dit was dichtbij genoeg. De kippen en geiten worden eerst mee genomen naar de heilige rivier ( ook deze tempel ligt aan de rivier) en dan strooien ze wat water op de kop van het beest als het dier met zijn kop schudt dan zien ze dit als een goedkeuring voor de offering ( wat natuurlijk elk beest doet aangezien er water over z’n kop wordt gegooid :P). Vervolgens gaan ze natuurlijk blootvoets de tempel in en daar staat een slachter (gewoon in spijkerbroek en tshirt). Deze man krijgt een voor een de hanen en geiten en snijdt ze zonder blikken, blozen of moeilijk doen, binnen een paar seconden de nek door. Bij de hanen rukt ie het hoofd eraf en geeft de rest van het beest terug, bij de geiten snijdt ie alleen ver genoeg zodat het beest overlijdt en geeft dan het beest in zijn geheel terug. Leuk detail: de kippen hoofden bleven regelmatig nog bewegen :P en er kwamen zelfs mensen het bloed opvangen in zakjes om te gebruiken om de goden te aanbidden. Vervolgens namen ze de beesten dus weer mee naar het volgende stadium. Hier werden ze eerst in heet water gegooid, de kippen geplukt en de geiten ontveld en werden ze professioneel in stukjes gehakt ( met een bijl op een stuk boomstam) waar ze vervolgens het beest in stukjes, in een plastic zakje weer meekregen. Dan konden ze dit meenemen naar de barbequeplaats die een stukje verderop was ingericht om gezellig met de hele familie dit op te gaan eten of het natuurlijk mee naar huis nemen voor het avondeten.
Die middag was Marloes weer terug en hebben we een momo-party gehouden, georganiseerd door Pesel. Momo’s is de bekendste en meest gegeten nepaleese snack, jullie kennen het waarschijnlijk als dumplings. Heel gezellige avond en de dag erna zijn Pieter en ik vertrokken naar Pokhara. Dit keer de local bus genomen wat betekent n stuk sneller, ietsje gevaarlijker en behooorlijke vieze stopplekken om te plassen (wc’s ruik je op 15m afstand) dus niet te veel drinken onderweg :P
De trekking: Pieter had natuurlijk vorig jaar al een trekking gedaan en die zei; ooh dat kun jij ook makkelijk! Duss ik dacht ooh n beetje wandelen dat kan ik wel 8 uur per dag! Nou elke dag 8 uur lang stijl omhoog en dan weer stijl omlaag! Mijn doorzettingsvermogen is behoorlijk op de proef gesteld ;) Maar het was het zeker waard! Fantastische mooie uitzichten dingen gezien! En supertrots, bijna iedereen liep daar met porters (locals die voor een tientje per dag je tas voor je dragen) maar wij hebben het allemaal zelf gedaan! :D
Toen door naar Bali en op dit moment zit ik aan het strand op Gili Air, één van de Gili Islands met een lekker cocktailtje te genieten van het feit dat we onze duikcursus gehaald hebben! :D Ik vond het behoorlijk eng soms maar de prachtige vissen en enorme schildpadden zijn het zeker waard!! :D We blijven hier nog 3 nachtjes en gaan lekker chillen aan het strand en lekkere verse visjes eten van de bbq! :D
Xxxxxx
Oohja en (ook al koste het wat drama en moeite) ik heb natuurlijk mijn stage goed afgerond met een mooie 8,5! :D

• 11 Juli 2013 - 09:00

Cecile:

Milllieeee, ik ben trots op jou en al je mooie ervaringen! xxxxx Seleentje

• 11 Juli 2013 - 09:09

Crombag:

Woooow wat een verhaal! Echt super trots op je en zoo fantastisch dat je dit allemaal meemaakt!! Dit vergeet je nooit meer;). Alleen best zielig voor de kippetjes en geitjes, mja dat hoort erbij he! Hahaha!! Geniet er nog van A milli a milli a milli!!! Tot snel lieveee❤❤❤❤❤❤❤

• 11 Juli 2013 - 12:18

Rianne:

Hé Milou!
    Hoe is t? Super leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt in Nepal! Ik vertrek over drie weken ook richting Nepal! Had ik je misschien even kunnen komen opzoeken, maar ik zie dat je alweer in Bali bent! Hoe heb je Nepal ervaren? Ik heb ongeveer twee weken de tijd daar, heb je nog tips?? Have fun, cheers!

• 11 Juli 2013 - 12:41

Fleur (je Didi):

Didi!!
    Wat een feest van herkenning en wat geweldig dat jullie je padi nu hebben gehaald. Daar mag op gedronken worden :P Ben heel benieuwd waar jullie nog meer gaan duiken. Nusa Lemongan is ook dichtbij Bali.
    Geniet van Indonesië, het is er zo prachtig. Krijg bijna heimweegevoelens... En hopelijk tot snel! xxx vanuit plat Nederland

• 12 Juli 2013 - 19:20

Francois Lommelen:

Hoi Milou,
    Leuk om je verhaal weer eens te lezen. Ben blij dat je het daar zo leuk vindt en dat het je daar zo goed afgaat. Weer een mooi cijfer erbij. Ben trots op je. Geniet er nog maar van , want je hebt het verdiend.
    Lief dat je aan ons hebt gedacht i.v.m. die mooie kaart. Het ga je nog goed en veel plezier met wat je nog van plan bent. Vele groetjes van John en Francois.